Cégkapu: gyakori kérdések

Ki végezheti el a regisztrációt?

- Az irodavezető ügyvéd, ha több ilyen van, akkor közülük bármelyik. Más, az irodával tagi, illetve munkaviszonyban álló személy nem.

Csak ügyfélkapu birtokában lehet regisztrálni?
- Nem. A lényeg, hogy az ún. “Központi Azonosítási Ügynökön” (KAÜ) keresztül történjen a bejelentkezés: ügyfélkapu, elektronikus személyi igazolvány vagy telefonos azonosítás útján.

Milyen adatokat, iratokat kell előkészíteni?
- A személyes adatokat a KAÜ automatikusan feltölti.
- A regisztráló (ügyvéd, ügyvédi iroda) adatai, közöttük a székhely és az adószám is. (Ha az ügyvédnek nincs adószáma, bármilyen adószámot befogad a rendszer.)
- Az iroda képviselőjének (cégképviselő) természetes azonosító és kapcsolattartási adatai. Ha azonos a regisztrálóval, itt is automatikusan a rendszer feltölt.
- A cégkapumegbízott természetes azonosító adatai. Ha azonos a regisztrálóval, itt is automatikusan a rendszer feltölt.
- Csatolandó dokumentumok: az iroda hatósági nyilvántartásban való szereplését igazoló okirat (letölthető a kamara elektronikus ügyintézési felületéről). Egyéni ügyvéd és ügyvédi iroda esetén is ugyanazt az igazolást kell felcsatolni az 1. és 2. rovatba.

Egyéni ügyvédnek kell-e cégkaput regisztrálni?
- Igen. A Magyar Ügyvédi Kamara teljes ülésének 11/2017. (XI. 20.) MÜK szabályzata az okiratszerkesztésről és az elektronikus ügyintézésről:

“2.1.2. A nem ügyvédi irodai tag ügyvédnek, az ügyvédi irodának, a nem ügyvédi irodai vagy európai közösségi jogászi irodai tag európai közösségi jogásznak és az európai közösségi jogászi irodának jogszabály eltérő rendelkezése hiányában cégkapuval kell rendelkeznie.”

Szünetelő ügyvédnek kell-e cégkaput regisztrálnia – hiszen úgysem folytat tevékenységet?
- Szerintünk mindenképpen célszerű. A doktrinér válasz az, hogy nem KELL cégkapu regisztrációt végeznie, mert az ügyfélkapu tárhelyet is megjelölheti elektronikus elérhetőségként, ha majd ez a rendelkezési nyilvántartásban (RNy) lehetséges lesz. De KELL hivatalos elérhetőséget megjelölnie, akár az ügyfélkapu legyen az, akár a cégkapu.

Itt a cím, itt kezdhetjük a cégkapu regisztrációt: https://tarhely.gov.hu/ckp-regisztracio/kaulogin.html

További gyakori kérdések:

Van-e választási lehetőség ügyfélkapu-cégkapu között beadáskor? 

Van, de az adott tárhely típust használó  számára a fogadó szerven és az általa igénybe vett központi vagy saját fejlesztésű szolgáltatásokon múlik, hogy hova és miként küldhet beadványt. Nincs olyan szolgáltatás, ahol csak cégkapuval lehet beküldeni, és ügyfélkapuval nem. Viszont olyan van, hogy CSAK ügyfélkapura tudunk választ kérni, és cégkapura nem.

Hatálytalan-a a beadvány, ha nem cégkapun, hanem ügyfélkapun küldtük be?

Nem, nem hatálytalan, a hatálytalanság csak arra az esetre igaz, ha nem elektronikusan tartunk kapcsolatot.

Kötelező-e a cégkapu használata – mi a kamarai álláspont?

Az egyik álláspont szerint a használat mellőzése a 11/2017 MÜK szabályzat megszegése.  A másik értelmezés az, hogy nem ügyvédi irodai tag ügyvédnek, a nem ügyvédi irodai vagy európai közösségi jogászi irodai tag európai közösségi jogásznak cégkapuval kell rendelkeznie, de nem kötelező ezen küldenie a dolgokat. Kamarai jogtanácsosnak csak lehet, de nem kötelező. Bárhogy is értelmezzük, a kamara javasolja a cégkapuhasználatot a MÜK szabályzatra (is) figyelemmel. De ez nem lesz sem ellenőrzési, sem fegyelmi topik Budapesten az idén, az bizonyos.

E-irat beadási módok jelenleg (semper mutantur)

a) ÁNYK – ebben az esetben az ÁNYK által elkészített KR formátumú fájlt küldhetünk be a NISZ-féle tárhely felületről vagy ezzel egyenértékű ÁNYK-s direkt beküldéssel, mindegyiknél technikai lehetőség van mind a cégkapus vagy ügyfélkapus beküldésre;

b) ePapír: szintén van cégkapus beküldésre lehetőség  2018. január 3 óta, van a felületen egy ikszelés, hogy cégkapus küldés (noha a választ gyakran attól még tévedésből ügyfélkapura küldik.);

c) iForm beküldés: itt a régebb óta már működő IKR esetén még nincsen lehetőség cégkapus beküldésre, csak ügyfélkapusra.

d) egyéb fejlesztések útján beküldés, úgymint MNB ERA, BÜK ugyvedikamara.hu stb. Itt az a kérdés, hogy lehet-e cégkapun beküldeni, teljes egészében a fejlesztő szerven múlik, pl. BÜK-nél egyelőre még nem lehet, de ügyfélkapura küldenek, MNB nem is szeretné, hogy a cégkapura lehessen kézbesíteni.

A beküldés módját (ügyfélkapu/cégkapu) tehát csak ÁNYK és ePapír esetén válogathatjuk, de ePapír esetén is igazából csak azt válogatjuk, hogy hova küldje a NISZ a visszaigazolást, és egy jelzést küldünk a címzettnek, hogy hova szeretnénk a válasz iratot. Sok esetben azt tapasztaltuk, hogy sajnos akkor is az ügyfélkapura küldik a választ, ha cégkapura kértük, ami nagyobb szervezeteknél okoz komoly problémát.